• Home
  • >
  • بلاگ
  • >
  • اثر بخشی کیت‌های تشخیص سریع شرکت آروین زیست سلامت در شناسایی سویه‌های جهش یافته اومیکرون

اثر بخشی کیت‌های تشخیص سریع شرکت آروین زیست سلامت در شناسایی سویه‌های جهش یافته اومیکرون

در 26 نوامبر، سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک جلسه اضطراری برگزار کرد. پس از جلسه، تصمیم گرفته شد که نوع جدید ویروس کرونای جدید B.1.1.529 به عنوان بالاترین سطح “سویه های نگران کننده” (Variants of concern) فهرست شود. این سویه جدید “اومیکرون” (Omicron) نام دارد.

“سویه هایی که نیاز به توجه دارند” دارای بالاترین سطح در سازمان جهانی بهداشت می‌باشند. با توجه به ویژگی‌های بیماری‌زایی و خطر انتقال سویه‌‌های مختلف، WHO آنها را به سه دسته تقسیم می‌کند: سویه‌های نگران کننده (VOC)، سویه‌های مورد توجه (VOI) و سویه‌هایی که نیاز به بررسی بیشتر دارند.

طبق گزارشات سویه اومیکرون با سرعت نگران کننده‌ای در آفریقا و فراتر از آن در حال گسترش است. به عنوان مثال اخیراً 90 درصد از عفونت‌های جدید در گوتنگ آفریقای جنوبی مربوط به این سویه است.

شایان ذکر است که شرکت آروین زیست سلامت این جهش‌ها را مد نظر داشته و کیت‌های تشخیصی خود را به گونه ای طراحی کرده است که بتواند آنها را پوشش دهد. کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن کرونای شرکت آروین زیست سلامت قادر به تشخیص سویه‌های آلفا (B.1.1.7)، بتا (B.1.351)، لامبدا (C.37)، گاما (P. 1)، کاپا (B.1.617.1) و اومیکرون می‌‎باشد. نتایج مطالعات انجام شده در شرایط آزمایشگاهی و با پروتئین‌های نوترکیب N نشان دادند که می‌توان به حساسیت و اختصاصیت این کیت جهت شناسایی سویه‌های ذکر شده کاملا اطمینان داشت.

پیش از این، در مجموع چهار سویه آلفا، بتا، گاما و دلتا در گروه VOC توسط WHO گنجانده شده بود. در این بین سویه دلتا از نظر قابلیت شیوع و گسترش قوی‌ترین سویه می‌باشد. امروزه اومیکرون پنجمین سویه در گروه VOC از نظر WHO می‌باشد. مشخصات این سویه‌ها در جدول زیر آمده است.

با توجه به بررسی‌های انجام شده در توالی ژنوم اومیکرون (B.1.1.529) مشخص شد که این سویه دارای یک “گروه جهش غیرمعمول” است و در مجموع 50 جهش دارد که 32 جهش آن تنها در پروتئین اسپایک وجود دارد. تعداد جهش این سویه دو برابر بیشتر از سویه دلتا است که در حال حاضر بر جهان غالب است. جهش‌های متعدد ممکن است باعث افزایش شدت عفونت و بیماری‌زایی، قدرت شیوع، توانایی فرار از سیستم ایمنی و بی اثر کردن واکسن شوند. اگر چه تحقیقات نشان می‌دهند که خوشبختانه واکسن‌های فعلی بر روی سویه اومیکرون موثر می‌باشند.

جهت مطالعه کامل این مقاله می توانید فایل پی دی اف پآن را دانلود کنید

بخش تحقیق و توسعه شرکت آروین زیست سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =